Różne limity wiekowe w prawie jazdy – skąd się biorą?

Skończenie 18 lat nie otwiera automatycznie wszystkich drzwi. Jedną z sytuacji, w których doświadczamy tego na co dzień, jest możliwość zdobycia prawa jazdy na różne kategorie. Wraz z pełnoletniością możemy zdobyć uprawienia do kierowania samochodem czy lżejszym motocyklem, ale by zostać kierowcą zawodowym lub przesiąść się na cięższe pojazdy, musimy mieć skończone 21 lub nawet 24 lata.
Ograniczenia te związane są z potrzebnym – i często wręcz wymaganym prawnie – doświadczeniem w prowadzeniu innych pojazdów, a także z dojrzałością społeczną i emocjonalną, czy też odpowiedzialnością związaną z pewnymi zawodami. Trudno spodziewać się, żeby 18-latek prowadził autobus czy ciężarówkę. Nawet jeśli jest uważny, ostrożny, ale nie tchórzliwy, ma intuicję i pewną rękę, to zawodowy kierowca musi radzić sobie z wieloma niecodziennymi sytuacjami, a tego nauczyć może tylko doświadczenie. Ponadto po egzaminie na prawo jazdy dobrze jest kilka lat pojeździć, nabrać wprawy, by poradzić sobie z inną kategorią pojazdów. Często też niższa kategoria jest wymagana, aby w ogóle przystąpić do kursu. Zauważmy dla przykładu, że w przypadku kat A wymagany wiek to 24 lata, jednak wynosi on tylko 20 lat, kiedy kierowca od co najmniej 2 lat ma prawo jazdy kategorii A2. W przypadku motocykli duże znaczenie ma również po prostu siła fizyczna – trudno wyobrazić sobie, aby nad cięższym pojazdem zapanować był w stanie 16 latek.

Comments are closed.