Rondo

Dla niektórych, głównie początkujących kierowców od niedawna posiadających prawo jazdy, prawidłowy wjazd na rondo i zjazd z niego, to niemałe wyzwanie. Zwłaszcza poruszanie się po rondzie wielopasmowym może budzić szereg wątpliwości.
Trzeba jednocześnie powiedzieć, że skrzyżowania dróg o ruchu okrężnych (bo tak w nomenklaturze fachowej nazywane jest rondo) należy do bezpieczniejszych skrzyżowań. Dlaczego? Przede wszystkim dojeżdżając do ronda kierowca musi zmniejszyć prędkość oraz ustąpić pierwszeństwa pojazdom nadjeżdżającym z lewej strony. Ronda zwiększają również przepustowość ruchu, szczególnie w miejscach, gdzie nie zamontowano sygnalizacji świetlnej. Z tego m. in. powodu ostatnimi laty w Polsce wybudowano dużą ilość rond.
Nauka jazdy po rondzie tylko pozornie należy do skomplikowanych. Podstawowe zasady to: dojeżdżając do ronda należy wcześniej zająć odpowiedni pas (w zależności od tego, w jakim kierunku zamierzamy pojechać). Skręcając w prawo, wybieramy zewnętrzny pas (włączamy prawy kierunkowskaz). Zamierzając skręcić w lewo – wewnętrzny pas (kierunkowskaz lewy, potem prawy, gdy chcemy opuścić rondo). Jadąc prosto – dowolny pas. Wszelkie manewry należy sygnalizować kierunkowskazami.

Comments are closed.